Sunday, June 21, 2009

Pengalaman pembelajaran pertama

Seminggu selepas aku berminat untuk belajar forex, aku banyak baca thread forex dalam carigold forum (untuk newbie). Banyak term term forex yang aku tak tau... TF, bullish, bearish, MA, SMA, macam macam MA lagi...dan banyak term aku tak tau..... sampai aku tanya pakcik google... TF tu apa... bearish tu apa.... ehehehe

Aku banyak jugak baca dari www.babypips.com .... this very very good and usefull website for newbie macam aku... aku katamkan... 2 kali khatam... still tak paham... aku pergi website www.4shared.com passtu search forex bewbie, fibo, intraday, swing, dan macam macam lagi.... aku baca semua ebook yang aku download....

mak aih semua ebook dalam english.... jadi mat saleh aku kejap... english aku berterabur nak baca ebook english.... merangkak baca satu persatu untuk paham..... walau pun 30% je paham...ia lebih bermakna dari tak ada apa apa langsung dan tak berusaha untuk membacanya.

satu hari dok google ... aku terjumpa www.oasiswealthbuilders.com menawarkan training percuma untuk newbie... ehehe... melompat aku teruja nak join... bayar rm100 untuk registration dan dipulangkan pada hari kedua pembelajaran. hari sabtu pagi kul 7 aku tolak dari rumah pi damansara...jauh beb... naik motor 1 jam baru sampai sana campur 30 minit sesat..dalam sejam setengah baru sampai opis oasis nih...

trainer dia en.mizee. best dia ajar dengan lawak dia... dia ajar basic ...tapi basic pun aku ternganga sebab aku tak tau apa apa lagi...fresh ...kosong...zero.. ehehehe .... balik aku study balik apa yang dia ajar... paham sikit2 ...en.mizee ni full time trader.. pakai merc clk....aduhhhh... melelih aku tengok kete dia...

hari isnin malam pulak aku pergi untuk live trading guna demo akaun la... tengok dia lukis chart trendline... fibo.... aku lagi la tercengang... entah menatang apa semua tuh.... tapi Alhamdullilah dan terima kasih en.mizee sebab dialah cikgu pertama aku yang membuka mata aku sedikit demi sedikit pasal forex.

kepada newbie newbie aku cadangkan koorang pergi la kelas tuh... memang mantap dia ajar...
dari en mizee ni aku dapar ebook dalam bahasa yang berguna .. aku dapat banyak wesite yang berguna... antaranya
www.forexfactory.com untuk tengok news (kalau fundamental trading)
www.forexpeacearmy.com untuk tengok news (fundamental trading)
http://www.netdania.com untuk tengok CSI (currency Streaght Analisys)
http://www.fxstreet.com/rates-charts/usdollar-index/
dan macam macam lagi...(aku lupa nama website sebab aku dah book mark kat dalam notebbok kat umah)

harap harap kepada newbie bertindak sepantas mungkin untuk mengejar mahlumat yang telah koorang persiakan selama nih.

sekian

No comments:

Post a Comment